Raide-Jokeri - Laajalahti ry:n kannanotto12.04.2016
Espoon kaupunki - Laajalahti ry:n mielipide 11.12.2015
ASIA n:o 4470/10.02.03/2015 Raide-Jokeri OAS LAAJALAHTI RY:N MIELIPIDE Laajalahti pohjoinen 120324, Laajalahti pohjoinen 120323, Lahdenpohja 221800
Laajalahti ry pitää Raide-Jokerin suunnittelua ja toteuttamista merkittävämpänä hankkeena Laajalahden alueella vuosikymmeniin. Se vaikuttaa paljon alueen luonteeseen, mahdollisesti tulevaisuudessa myös maankäyttöön ja sen tehokkuuteen. Lisäksi se jakaa voimakkaasti mielipiteitä alueellamme riippuen siitä missä päin Laajalahtea asuu ja mikä on ylipäätään kunkin liikkumisen tarve. Raide-Jokerin linjauksilla on asukkaiden kannalta hyviä ja huonoja puolia riippuen asuinpaikasta.
Laajalahti ry toivoo koko Raidejokerin suunnittelussa hyvää vuorovaikutusta asukkaiden kanssa. Huono ja piittaamaton suunnittelu ja vuoropuhelu asukkaiden kanssa ei edesauta hankkeen etenemistä.
Raide-Jokeri ja Laajalahti ry Laajalahti ry pitää Raide-Jokerin suunnittelua Laajalahden alueella historiallisen merkittävänä hankkeena. Kyseessä on tulevaisuuden liikenneväline, joka on saatava palvelemaan myös laajalahtelaisia. Laajalahti ry edellyttää, että Laajalahteen on saatava laajalahtelaisia palveleva pysäkki. Toisaalta alueemme luontoarvoja ja asutusta ei saa häiritä tarpeettomasti. Uuden liikennevälineen suunnittelu ja rakentaminen valmiille asuinalueelle on vaativaa ja aiheuttaa joka tapauksessa jonkinlaista haittaa asutukselle. Siksi edellytämme korkeatasoista ja asukaslähtöistä suunnittelua ja viimeistään asemakaavapäätöksissä sellaisia päätöksiä, joihin asianosaisilla kiinteistönomistajilla on mahdollisuus hakea muutosta. Myös poliittisilta päätöksentekijöiltä odotamme asukkaiden kuulemista ja huomioimista päätöksenteossa.
Laajalahti pohjoinen 120324
Varikko Varikkorakennus on suunniteltu rakennettavaksi Lumivaarantien pohjoispuolella olevalle alueelle. Aiottu sijoitus jakaa lähiasukkaiden mielipiteitä. Alue on yleiskaavassa merkitty työpaikka-alueeksi , mikä tarkoittaa, että sinne on tulevaisuudessa mahdollista rakentaa toimisto- yms. rakennuksia, mikä toteutuessaan saattaisi aiheuttaa suurtakin autojen läpiajoa Laajalahdessa. Varikkorakennus olisi puolestaan kookas, mutta matala eikä aiheuttaisi yhtä paljon autojen läpiajoa alueella. Pidämme tärkeänä ja hyvänä suunnitteluratkaisua, jossa varikkoalueelle menevälle autoliikenteelle on varattu oma tieyhteys Kurkijoenpuiston kautta.
Laajalahti ry esittää mieilipiteenään, että mikäli varikkorakennus päätetään toteuttaa suunniteltuun paikkaan, se tulisi toteuttaa mahdollisimman pienikokoisena. Asutuksen ja rakennuksen väliin tulee jättää mahdollisimman paljon puistoaluetta ja rakennus tulee maisemoida värivalinnoin ja lisäistutuksin ympäristöön sulautuvaksi. Koirapuisto tulee voida säilyttää alueella. Myös mahdollisuus varikkorakennuksen toteuttamiseksi muualle, kauemmaksi Laajalahden asutuksesta tulisi huolellisesti selvittää.
Kurkijoenpuisto ja Rodopuisto
Kurkijoenpuisto on tällä hetkellä yhtenäinen metsäinen alue Kurkijoentien ja Turunväylän välissä. Laajalahti ry on vuosien ajan istuttanut ja hoitanut rodopensaita alueen Kurkijoentien puoleisessa päässä. Rodopuisto kuuluu Espoon meidän puistot -hankkeeseen ja sen istutuksia tulee varjella myös rakennusaikana. Laajalahti ry edellyttää, että alueen luontoarvot huomioidaan ja alueen kasvustoa säilytetään mahdollisimman paljon.
Raiteiden turvallinen ylittäminen ja lasten koulutie Kurkijoentien linjausvaihtoehto kulkee pientaloasutuksen läpi ja osa Laajalahden ala-asteen oppilaista ylittää sen koulumatkallaan. Tällä hetkellä linja-autoliikenne, alueen sisäinen liikenne ja runsas läpiajo aiheuttavat suuria vuorokautisia liikennemääriä Kurkijoentiellä. Kurkijoentietä kulkee useita bussilinjoja kymmeniä kertoja päivässä lähes vuorokauden ympäri.
Nykyisin alueen lasten koulutietä ja jalankulkijoiden tienylitystä on yritetty parantaa rakentamalla keskikorokkeita ja korotuksia Kurkijoentielle. Liittymä Kehä I:lle suljettaneen samanaikaisesti Raide-Jokerin rakentamisen yhteydessä ja näin ollen liikenne luultavasti vähenee, koska jäljelle jää vain alueen oma sisäinen liikenne. Joukkoliikenne ilmeisesti johdetaan joka tapauksessa rakennettavaa joukkoliikennekaistaa pitkin Kurkijoenpuiston kautta.
Laajalahti ry on jo vuosien ajan valvonut ja turvannut koulujen lukukauden aluksi koululaisten koulutietä. Siksi käsityksemme koulutien nykyisestä turvallisuustilanteesta on selkeä. Alueella on nopeudenseurantanäyttö, joka näyttää lähes poikkeuksetta aina pientä ylinopeutta ja myös törkeitä ylityksiä näkyy. Liikennetilanne ei ole nykyisinkään hyvä, joten sen tulee parantua Raide-Jokerin myötä. Tien ja raiteiden ylitys on järjestettävä turvallisesti. Koululaisten tien ylityksen vaarantuminen on ollut pääargumenttina hankkeen vastustamisessa.
Laajalahti ry esittää, että lasten koulutie, alueen kevytliikenne ja raiteiden ylitys on suunniteltava huolellisesti ja riittävät turvajärjestelmät rakennettava.
Laajalahti pohjoinen 120323
Laajalahti ry esittää, että pikaraitiotielle Kehä I:n ylittämiseen rakennettava silta toteutetaan suunnitelmien mukaan niin, että se ei tuhoa tarpeettomasti Räisälänpuistoa. Lisäksi silta on pyrittävä rakentamaan mahdollisimman matalaksi Kehä I:tä alentamalla.
Lahdenpohja 221800 Laajalahti ry pitää hyvänä ratkaisuna sitä, että alueelle on suunniteltu Raide-Jokerin pysäkki, koska se mahdollistaa myös monille Etelä-Laajalahden asukkaille pikaraitiotien hyödyntämisen.
Espoossa 11.12.2015
LAAJALAHTI RY Sari Ojanen Raili Lindberg puheenjohtaja varapuheenjohtaja
|
13.01.2024 | Perkkaan koulu laajahtelaisten äänestyspaikkana |
26.10.2023 | Liikenneturvallisuus - kaupungin vastaus |
27.05.2023 | Lupauksenvuori on suojeltu |
03.03.2023 | Kannanotto yleiskaavan 2060:n suunnitteluun |
12.11.2022 | Kuntoportaiden hahmottamisongelmasta |
29.05.2022 | TaKe-säästöt - Laajalahti ry:n kannanotto |
15.02.2022 | Vahvialankallion kuntoportaat - Palaute/Vastaukset |
07.11.2021 | Vetoomus Laajalahden kirjaston puolesta |
21.10.2021 | Kirjasto kylän sydämenä |
19.09.2021 | Tapiolan seurakunnan Kesä Laajalahdessa-hanke onnistui |
Siirry arkistoon » |