KEHÄ I:N MUUTOSTYÖT

13.04.2016

Laajalahti ry:n mielipide 8.3.2016

  

KEHÄ I VÄLILLÄ KALEVALANTIE - TURUNVÄYLÄ (VT 1)

Laajalahti ry on tutustunut Espoon kaupungin ja Uudenmaan elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskuksen laadinnassa olevaan tiesuunnitelmaan Kehä I:n välin Kalevalantie - Turunväylä parantamisesta. Osallistuimme aiheesta järjestettyyn tilaisuuteen Laajalahden koululla 2.3.2016 ja olemme käsitelleet asiaa kokouksessamme.

Saimme sen käsityksen, että suunnittelijoiden työn tavoitteena on ollut olemassa olevan asuinympäristön laadun ja nykyisten arvojen säilyttäminen mahdollisimman suuressa määrin.  Laajalahti ja Ruukinranta ovat luonnonläheisiä ja historiallisesti arvokkaita pientaloalueita kahden suuren kaupunkikeskuksen puristuksessa. 

Kurkijoentien Kehä 1:n ylittävä silta poistetaan

Suunnitelmassa on Kurkijoentien Kehä 1:n liittymän poistaminen ja sillan rakentaminen Kurkijoentien jatkeelle yli Ruukinrantaan. Laajalahti ry katsoo, että yhteyden rakentaminen Laajalahdesta Ruukinrannan kautta aiheuttaa lisääntyvää läpiajoliikennettä Kurkijoentielle. Lisäksi samaan kohtaan muun liikenteen lomassa kulkevaksi suunniteltu Raide-Jokeri aiheuttaa Kurkijoentielle kestämättömän liikenteen.  Myös Raide-Jokerin suunnitellun linjauksen näkökulmasta lisääntyvä autoliikenne Kurkijoentiellä voi hankaloittaa ja hidastaa pikaraitiotien sujuvuutta. On hyvin todennäköistä, että myös Mankkaan suunnalta tuleva henkilöautoliikenne ottaa merkittävissä määrin käyttöönsä tämän reitin, kun valtaväylien ruuhkia halutaan kiertää.

Kurkijoentie kulkee pientaloalueella, jossa lähimmät asuinrakennukset ovat muutaman metrin päässä kadusta. Lisäksi useiden lasten koulutie läheiseen Laajalahden kouluun vaarantuisi entisestään.  Suunnitellun Kurkijoentien sillan poistaminen vähentää merkittävästi Kurkijoentien liikennettä Laajalahden koulun läheisyydessä. Läpiajoliikenteen poistuminen Kurkijoentien itäpäästä helpottaisi myös tulevan Raide-Jokerin liikennöintiä tällä alueella. Samaa kapeaa väylää ei voi kulkea sekä Raide-Jokeri että läpiajoliikenne toisaalta Helsinkiin ja toisaalta Mankkaalle. Lisäksi arviolta 300 metrin matkalla Kurkijoentiehen liittyy viisi muuta tietä ja muutama tonttiliittymä.

Käsityksemme mukaan Ruukinrannan kaavan yhteydessä pohdittiin myös vaihtoehtoa, että yhteys Laajalahdesta Ruukinrantaan olisi vain joukkoliikenne- ja kevyenliikenteen silta. Myös tätä vaihtoehtoa kannattaa suunnitelmassa tutkia.

 

Rinnakkaistie Kehä 1:n itäpuolelle

Ensisijaiseksi ratkaisuksi Laajalahti ry esittää, että Kehä I:n itäpuolelle  toteutetaan autoliikenteen rinnakkaisväylä Turvesuontien eritasoliittymän ja Kurkijoentien sillan itäpään välille. Rinnakkaisväylä voidaan toteuttaa samaan uraan pikaraitiotien kanssa ja mahdollisimman kapeana, jotta alueen ainutlaatuinen luonto säilyisi. Suunniteltu kevyen liikenteen väylän toteuttaminen Kehä 1:n itäpuolelle on tarpeetonta, koska alueella kulkee jo Rantaraitin jatkeeksi rakennettu ulkoilutie ja Kehä 1:n länsipuolella on myös ulkoilutie.

Näkemyksemme mukaan Kehä I:n suuntainen ja Laajalahden solmun kohdalla siihen liittyvä rinnakkaistie palvelisi paremmin myös Ruukinrannan alueen asukkaita. Laajalahti ry on kannattanut tätä suunnitelmaa jo edellisten tiesuunnitelmien yhteydessä.

Sujuva liikennöinti rinnakkaistien kautta Kehä I:lle ei tuo asuinalueille ylimääräistä läpiajoliikennettä. Rinnakkaisväylä takaisi ruukinrantalaisille myöskin suoran pääsyn Kehä I:lle molempiin suuntiin ja tasaisi Pohjois-Laajalahden Kehä 1:lle suuntautuvaa liikennettä.

 Kevyen liikenteenväylä Turvesuontien pohjoispuolella

Tiesuunnitelmassa on esitetty Turvesuontien pohjoispuolelle uutta kevyen liikenteen väylää välille Kehä I - Kirvuntie. Laajalahti ry esittää tämän poistamista suunnitelmasta. Tämä uusi yhteys on tarpeeton, koska vastaava yhteys on jo Turvesuontien eteläreunassa ja toisaalta Pohjois-Laajalahden katuyhteyksien kautta. Uudelle reitille ei ole luontaista tarvetta. Uusi kevyen liikenteen väylä tuhoasi Laajalahti ry:n näkemyksen mukaan nykyisen kevyttä näkö-, melu- ja pölysuojaa tarjoavan puuvaltaisen suojavyöhykkeen Turvesuontien ja Räisäläntien välisen asuinalueen kohdalla. Tämä johtaisi entisestään kasvavaan tarpeeseen rakentaa erillinen meluseinä Turvesuontien varrelle.

 

Räisälänkujan ja Vuokselantien välille alikulkutunneli

Suunnittelualue ulottuu Turvesuontiellä Vuokselantien ja Räisälänkujan tasalle. Laajalahti ry on vuosikymmeniä kantanut huolta laajalahtelaisten lasten koulutiestä ja varsinkin Turvesuontien ylittämisestä. Kaikki laajalahtelaiset kouluikäiset lapset ylittävät Turvesuontien;  pienemmät pohjoiseen ala-asteelle ja vähän suuremmat etelään yläasteelle. Laajalahti ry esittää, että osana suunnittelu- ja toteutusprojektia toteutetaan Turvesuontien alittava kevyen liikenteen alikulkutunneli Vuokselantien ja Räisälänkujan välille. Tämä parantaisi erityisesti kakkien laajalahtelaisten koululaisten turvallista koulumatkaa.

 

 

05.04.2024Pihapelit-hanke
13.01.2024Perkkaan koulu laajahtelaisten äänestyspaikkana
26.10.2023Liikenneturvallisuus - kaupungin vastaus
27.05.2023Lupauksenvuori on suojeltu
03.03.2023Kannanotto yleiskaavan 2060:n suunnitteluun
12.11.2022Kuntoportaiden hahmottamisongelmasta
29.05.2022TaKe-säästöt - Laajalahti ry:n kannanotto
15.02.2022Vahvialankallion kuntoportaat - Palaute/Vastaukset
07.11.2021Vetoomus Laajalahden kirjaston puolesta
21.10.2021Kirjasto kylän sydämenä

Siirry arkistoon »