Kannanotto yleiskaavan 2060:n suunnitteluun03.03.2023
Tapiolan suuralueen asukasyhdistykset 3.3.2023 Tapiolan suuralueen tavoitteet Espoon yleiskaavan 2060 valmisteluun Viite: Kaupunkisuunnittelukeskuksen tietopyyntö 16.12.2022 Tulevaisuuden skenaariot ja kasvu Minkälaisia yleisiä tulevaisuuden näkymiä on suuralueellanne vuotta 2060 ajatellen? Espoon viisi suuraluetta ovat erilaisia historialtaan, rakenteeltaan ja luonteeltaan. Espoon hajautunut keskusmalli voi tarjota erinomaiset mahdollisuudet kestävän, ihmisläheisen kaupungin ja kestävien elämäntapojen edistämiselle. Alueiden erilaisuudet tulee tunnustaa ja nähdä vahvuutena, eikä minkään alueen menestys ole toiselta pois. Tapiolan suuralue on monipuolinen kokonaisuus pientaloja, pienimuotoisia kerrostaloja, tiiviitä asumisen, tutkimuksen, koulutuksen ja palveluiden ryppäitä sekä lähimetsiä, niittyjä ja merenranta-alueita. Alueen ytimenä on Tapiolan puutarhakaupungin muodostama rky-alue. Massiivista rakentamista on lähinnä vain Tapiolan keskustassa sekä Keilaniemessä, Otaniemessä ja Niittykummussa, joissa niissäkin on myös arkkitehtuurisesti merkittäviä kokonaisuuksia. Alueen, viihtyisyys, vetovoima ja kehitysedellytykset perustuvat luonnonläheisyyteen ja hallittavaan mittakaavaan, joiden ylläpitäminen edellyttää sekä asuntojen rakentamisen että työpaikkarakentamisen määrän pitämistä kohtuullisena. Tapiolan keskustan tulee tarjota täydet helposti saavutettavat yksityiset ja julkiset palvelut. Paikalliskeskuksissa ja niiden ostoskeskuksissa on laajat yksityiset palvelut ja julkisia lähipalveluita, kuten koulut, päiväkodit, kirjastot ja sote-palveluita. Suur-Tapiolan asuinalueet ovat monipuolisia, monilta osin alkuperäisen mittakaavansa säilyttäneitä alueita, joissa korostuvat pientalot, pienkerrostalot ja lähiluonto. Asuinalueet ja niiden lähipalvelut tarjoavat edellytykset kylämäiseen elämäntapaan ”15 minuutin kaupungin” lähtökohdista. Yhdyskuntarakenne ja liikenneratkaisut tukevat kevyttä ja joukkoliikennettä samalla, kun asuinalueiden ja palveluiden saavutettavuus myös henkilöautolla on turvattu. Luonto- ja virkistysalueita on laajennettu ja niiden monipuolista käytettävyyttä parannettu. Ranta-alueiden virkistyskäyttöön on panostettu. Tapiolan, Otaniemen ja Keilaniemen muodostamalla tutkimuksen, yritystoiminnan, kulttuurin ja laadukkaan asumisen alueella on kasvava merkitys koko pääkaupunkiseudun ja maan menestyksessä. Suur-Tapiolan työpaikkaomavaraisuus on edelleen korkea muuhun Espooseen verrattuna, mutta tilannetta on vähitellen koko kaupungin tasolla tasapainotettu, kun työpaikkarakentamista on kohdistettu myös muualle Espooseen. 2 Minkälaista kaupunkiympäristöä tulisi luoda kasvun myötä? Minkälaisena oman suuralueeni ilme tulee säilymään tai muuttumaan? Koko Tapiolan suuraluetta koskee vaatimus siitä, että väestö- ja toimipaikkamäärät eivät saa muodostua uhaksi alueen luonteelle, vetovoimalle, viihtyisyydelle ja turvallisuudelle. Alueen monipuolinen asuntokanta on olennainen osa alueen luonnetta. Tiivistysrakentaminen ei saa rikkoa alueen ilmettä eikä mittakaavaa. Luonnontilaisten lähimetsien, puistojen ja niittyjen alueita ei saa vähentää. Viheryhteydet alueen sisällä, yhteys keskuspuistoon ja ranta-aluille tulee säilyttää ja koko Rantaraittia uimarantoineen ja palveluineen kehittää edelleen. Yleiskaava 2060 varautuu koko Espoon tasolla +55% - +70% väestönkasvuun nykyiseen verrattuna, ja jotkin viime vuosien merkit viittaavat siihen, että kasvu voisi olla vielä suurempaa. Tämän sovittaminen yhteen ympäristötavoitteiden (ilmasto, luonnon monimuotoisuus, luonnon kokonaisheikentymättömyys, tavoitteet Espoon, Uudenmaan, Suomen, EU:n ja globaalilla tasolla) kanssa on hyvin haasteellista. Suur-Tapiolan yhdyskuntarakenne on nykyisellään valmiimmaksi rakennettu kuin muut Espoon suuralueet eivätkä jäljellä olevat luonto- ja virkistysalueet kestä merkittävää käyttäjämäärien lisäystä. Yleiskaavan arvion mukaisilla keskimääräisillä väestökasvuilla Suur-Tapiolan väestömäärä vuonna 2060 olisi 82 000 – 91 000. Asukasyhdistysten näkemyksen mukaan Suur-Tapiolan mitoituksen 2060 ei tule kuitenkaan ylittää 70 000 asukkaan määrää, nykyinen asukasluku on 52 000. Herkälle Suur-Tapiolan alueelle ei ole perusteltua osoittaa tämän ylittävää ”yleiskaavavarantoa”, joka voi johtaa suunnittelemattomaan kasvuun ja yhdyskuntarakenteeseen. Ns. rullaavan (eli säännöllisesti päivitettävän) yleiskaavan oloissa varanto ei ole tarpeellista, kun olosuhteiden muutoksiin voidaan reagoida päivitysvaiheessa suunnitelmallisesti. Suur-Tapiolan kaupunkiympäristölle vuonna 2060 voidaan asukasyhdistysten näkemysten mukaan asettaa seuraavia tavoitteita: − Kaupunkiympäristön tulee olla sosiaalisesti ja toiminnallisesti monipuolinen siten, että erityyppiset asuinalueet, työpaikka-alueet ja palvelut sekoittuvat. Erityisesti tulee ottaa huomioon lapsiperheiden ja nuorten tarpeet. − Riittävät palvelut tulee turvata jokaisella pienalueella, ja päivittäin tarvittavat palvelut tulee olla tarjolla mahdollisimman lähellä asukkaita, koskien sekä yksityisiä palveluita että julkisia palveluita, kuten päivähoitoa, alakouluja, kirjastoja ja senioripalveluita. Osakeskusten ja niiden kauppakeskusten elinvoimaa tulee vahvistaa. − Eri ikäiset ja eri taustaiset asukkaat kokevat asuinalueet turvallisiksi kaikkina vuorokauden aikoina. − Ympäristön tulee suosia päivittäisten asioiden hoitoa kävellen ja pyöräillen (ns. 15 minuutin kaupunki) kaikilla pienalueilla. − Asuinalueiden ja palveluiden saavutettavuus tulee turvata sekä joukkoliikenteellä että henkilöautoilla. Asuinalueiden läpiajoliikenne tulee minimoida terveellisyys-, turvallisuus-, viihtyisyys- ja viherympäristöperustein. 3 − Luonto- ja viheralueita ja virkistysalueita, myös pieniä viheralueita ja aukioita, tulee lisätä, ei vähentää. Lähiluonto ja lähivirkistysalueet ovat erityisen tärkeitä. − Virkistyskäytössä olevia ranta-alueita tulee laajentaa ja luoda edellytykset Rantaraitin ja sen palveluiden kehittämiselle Rantaraitin kaikissa osissa. Pitkälti valmiiksi rakennetussa Suur-Tapiolassa tulee yleiskaavaan edellyttää yksiselitteiset asuinaluekohtaiset määräykset, joilla turvataan asuinalueiden luonteen ja mittakaavan säilyminen ja uudisrakentamisen sopeutuminen ympäristöönsä asemakaavoituksen ja rakennuskannan vuosien mittaan uudistuessakin. Aivan erityisesti Tapiolan rky-alueen erityinen luonne (puutarhakaupunki, arkkitehtuuri, mittakaava, viheralueet) ja Otaniemen rky alueen arvokkaat arkkitehtuuri- ja luontoympäristöt tulee turvata erityisin määräyksin. Yleiskaavan tulee vahvistaa Suur-Tapiolan aluetta kansainvälisen tason tutkimuksen, korkeakoulutuksen, innovaatiotoiminnan ja kansainvälisen liiketoiminnan keskittymänä ja Tapiolaa Espoon ja koko pääkaupunkiseudun merkittävänä kulttuurikeskuksena. Yleiskaavan yhteydessä tulee selvittää mahdollisuudet Kehä I:n kattamiseen Tapiolan ja Otaniemen välillä (ns. Hagalundin tunneli), mikä avaisi mahdollisuuksia Tapiola-Otaniemi Keilaniemi-alueen tasapainoiseen kehittämiseen. Yleiskaavan suunnittelukaudella valtaosa Espoon uusista asunnoista sijoittuu väistämättä suhteellisen tiiviille ja tiivistyville alueille, suurelta osin kerrostaloalueille. Tällöin erityistä huomiota tulee kiinnittää kaupunkimaisten ympäristöjen rakentamiseen houkutteleviksi, viihtyisiksi ja turvallisiksi. Moderni laadukas kestävän elämäntavan mahdollistava ympäristö varmistaa sen, että kasvu tuo nimenomaan sellaisia uusia asukkaita ja yrityksiä, jotka vahvistavat kaupungin elinvoimaa. Meri ja vapaat virkistyskäyttöön varatut ranta-alueet ovat olennainen osa alueen vetovoimaa. Meren puhtaudesta tulee huolehtia koko alueella, erityisesti ongelmallisimmilla Laajalahdella ja Otsolahdella. Erityiskysymyksenä hulevesien muodostumista tulee vähentää rakenteellisin ratkaisuin ja muodostuvien hulevesien puhdistus järjestää tehokkaasti. Yleiskaavan yhteydessä tulee etsiä yhdyskuntarakenteen, arkkitehtuurin ja asumisviihtyisyyden kannalta kunnianhimoisia ratkaisuja, joita ei synny rakennuttajien suunnitelmia ja ehdotuksia odottamalla. Minkälaisia ilmastonmuutoksen torjunnan ratkaisuja tulisi toteuttaa suuralueellanne? Lähtökohtana ovat kaupungin ja maakunnan asettamat tavoitteet (hiilineutraalisuus, luonnon kokonaisheikentymättömyys, Uusimaa 2050 - kaava, MAL-tarkastelut) sekä pidemmän aikajänteen tavoitteet ilmastonmuutoksen ja luontokadon torjumiseksi kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Ilmastonmuutostarkastelua täydentämään tulee nostaa luontokadon torjunta sekä luonnon moninaisuuden ja luonnon kokonaisheikentymättömyyden takaaminen. 4 Lämmityksen osalta olennaista on kaukolämmön ja sähkön päästötön tuotanto, jota täydentää energiatehokkuuden parantaminen. Liikenneratkaisussa luonto- ja ilmastoystävällisyys rakentuu liikkumistarvetta vähentäville yhdyskunta- ja palveluratkaisuille sekä kestävien liikkumistapojen suosimiselle. Kevyen liikenteen ja joukkoliikenteen palvelutasoa ja kilpailukykyä pitää parantaa samalla, kun turvataan saavutettavuus ja sujuvuus myös henkilöautoliikenteelle. Parhaimmillaan liikenneratkaisut vähentävät liikennesuoritetta ja liikenteen vaatimaa maankäyttöä. Uudet liikenteen käyttövoimaratkaisut ja toimintamallit voivat vähentää ilmastopäästöjä merkittävästi, ja mm. sähköautojen latausmahdollisuudet pitää turvata. Kasvavan ja muuttuvan kaupungin olosuhteissa uudisrakentamisen ilmasto- ja luontovaikutuksilla on erittäin suuri merkitys. Tavoitteena tulee olla nykyisen rakennuskannan maksimaalinen hyödyntäminen ja käyttökelpoisten rakennusten purkamisen välttäminen. Välttämättömässä uudisrakentamisessa pitää edellyttää mahdollisimman pitkälle hiilineutraalia rakentamista (puu, uudet rakennusmateriaalien tuotantotavat) sekä kaiken rakentamisen välttämistä toistaiseksi rakentamattomilla alueilla. Ilmastonmuutoksen ja luontokadon torjunnassa korostuvat jatkossa esimerkiksi maankäytön, kulutuksen ja kulutettujen tuotteiden epäsuorat vaikutukset. Tämän huomioonottaminen voi heijastua laajasti kaupungin suunnitteluun. Asuminen Minkälaisia kerrostaloja ja pientaloja suuralueellenne tulisi rakentaa? Suur-Tapiolan alueen rakentaminen on nyt kaavoitellun tai suunnitellun lisäksi lähes pelkästään korvaavaa tai täydennysrakentamista. Nykyisen rakennuskannan purkamisen kynnyksen tulee olla korkealla. Poistuvaa epäkäytännöllistä liiketilaa ja toimitilaa voidaan korvata ympäristön mittakaavaan sopivilla kerros- ja pientaloilla. Korkeaa rakentamista ei ole perusteltua lisätä muutoin kuin jo suunnitellusti Keilaniemeen. Mitkä alueet voisivat täydennysrakentua? Entä missä olisi uusia asuinalueita suuralueellanne? Täydennysrakentaminen on mahdollista poistuvan liike- ja toimistokiinteistökannan ja mahdollisesti vapautuvien liikenne- ja pysäköintialueiden sijaan. Asuinrakennuskannan väistämättä osittain uudistuessa voidaan alueita tiivistää uusilla vanhaan mittakaavaan ja alueiden luonteeseen sopivilla ratkaisuilla (kaupunkipientalot, ”missing middle housing”) pilaamatta vanhojen talojen näkymiä. Kerrostalot eivät sovi pientaloalueen viereen. Tiivistäminen tulee sijoittaa ottaen huomioon joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen kehittäminen ja paikalliskeskusten palveluiden vahvistaminen. Paikalliskeskuksissa pienimittakaavaisella tiivistämisellä, myös pienkerrostaloilla palvelukeskuksen välittömässä läheisyydessä, voidaan turvata elinvoimaa ja palveluiden monipuolisuutta. 5 Nykyisille viheralueille tai suppeammille luonto- ja virkistysalueille (lähimetsät, puistot, ranta-alueet, kalliot) ei tule millään alueella osoittaa rakentamismahdollisuutta. Kokonaan uusia asuinalueita ei Suur-Tapiolan alueelle ole sijoitettavissa. Minkälaisia asuinalueita suuralueellanne tulisi tulevaisuudessa olla? Suur-Tapiolan alueen tulee jatkossakin olla monimuotoista asuntotyypeiltään ja sosiaaliselta rakenteeltaan. Tapiolan keskus, osin linkittyneenä Otaniemeen ja Keilaniemeen, muodostaa merkittävän kaupunkikeskuksen, jossa on laaja palveluvalikoima ja selkeästi urbaaneja ympäristöjä, osin myös korkeaa rakentamista sekä merkittäviä työpaikka-, koulutus- ja tutkimusalueita. Muilta osin Suur-Tapiola koostuu laadukkaista omailmeisistä pientalo- ja pienkerrostaloalueista, jotka ryhmittyvät elinvoimaisten paikalliskeskusten ympärille. Liikennejärjestelmä Miten liikennejärjestelmää tulisi kokonaisuutena kehittää suuralueellanne? Entä koko Espoossa? Yhdyskuntarakenteen sekä asumisen, palveluiden ja työpaikojen sijoittumisen tulee vähentää liikkumisen tarvetta samalla, kun turvataan eri kohteiden saavutettavuus kaikilla liikkumismuodoilla. Liikennejärjestelmän tulee tukea ympäristöystävällistä, mahdollisimman vähän päästöjä aiheuttavaa, uusiutumattomia luonnonvaroja käyttävää ja luontoympäristöä kuluttavaa liikkumista. Kestävien liikkumisratkaisujen kilpailukykyä tulee vahvistaa niiden toimivuutta ja palvelutasoa parantamalla sekä hinnoittelulla. Joukkoliikenteen houkuttelevuutta edistetään mm. panostuksin toimivan, joustavan ja vaivattoman liityntäliikenteen ratkaisuihin metroon, junaan tai runkoyhteyksiin. Uusia mahdollisuuksia tulee hyödyntää, esim. tiheästi kulkevat robottibussit. Keilaniemen, Otaniemen ja Tapiolan keskuksen työpaikkakeskittymä tarvitsee hyviä yhteyksiä Espoon eri osista. Myös yhteys Helsingin keskukseen säilyy tärkeänä. Yleiskaavan yhteydessä tulee selvittää pikaratikan (tai vastaavan runkoyhteyden) lisärakentaminen itä länsisuunnassa Maarista Kalevalantien ja Mankkaanlaaksontien kautta Suurpeltoon. Vaihtoehtona tulee selvittää metron lyhyen lisäradan rakentaminen Niittykummusta Olarin kautta Suurpeltoon, mikä tarjoaisi vaihdottoman yhteyden Suurpellosta ja Olarista Tapiolaan, Otaniemeen ja Keilaniemeen sekä Helsinkiin eikä edellyttäisi maa-alan varaamista tälle liikenteelle. Miten suuralueellanne tulisi kehittää joukkoliikennettä? Henkilöautoilun sujuvuutta? Kävelyn ja pyöräilyn vaivattomuutta? Entä tulevaisuuden uusien liikennemuotojen hyödyntäminen? Joukkoliikenteen kehittämisessä Tapiolan suuralueella avainkysymys on palvelutaso: Riittävä reitistö, riittävän tiheät vuorovälit, vaihdottomat yhteydet aina kun mahdollista sekä liityntäliikenteen uudet korkean palvelutason ratkaisut. 6 Kävelyn ja pyöräilyn reitteihin ja reittien erottamiseen autoliikenteestä (ja tarpeelliselta osin toisistaan) tulee kiinnittää erityistä huomiota. Asuinalueiden läpiajoliikenne tulee minimoida. Yhteiskäyttöautojen tms. käytön edellytyksiä tulee parantaa. Uusiin liikkumisratkaisuihin ja niitä tukeviin uusiin liiketoimintamalleihin tulee suhtautua ennakkoluulottomasti. Alueen kaikkien kohteiden saavutettavuus henkilöautolla tulee turvata. Toimenpiteet, joilla parannetaan kevyen liikenteen ja joukkoliiketeen kilpailukykyä ja houkuttelevuutta, parantavat henkilöautoilun sujuvuutta. Minkä paikkojen välillä ja millä kulkumuodolla tulisi yhteyksiä kehittää suuralueellanne? Pyöräilyn ja jalankulun reittien kehittämisessä on otettava huomioon sekä työmatka- ja asiointiliikenne että kuntoliikunta. Yhteyksiä tarvitaan paikalliskeskuksiin, Tapiolan keskustaan, muihin Espoon kaupunkikeskustoihin ja Helsinkiin. Joukkoliikenteessä palvelutasoa (reitistöä, aikatauluja, vaihdottomia reittejä, vaivattomia vaihtoja) tulee parantaa. Suorat yhteydet Tapiolaan, Otaniemeen ja Keilaniemeen sekä muihin Espoon kaupunkikeskuksiin (Leppävaara, Matinkylä, Espoon keskus) mahdollisimman monelta asuinalueelta ovat tarpeelliset. Keskusverkko ja elävät keskusta-alueet Miten suuralueenne kaupunkikeskusta/paikalliskeskusta tulisi kehittää? Mitä eri toimintoja suuralueenne kaupunkikeskus/paikalliskeskus tulisi pitää sisällään ja miten se eroaa suuralueenne muista keskuksista? Mitkä palvelut ovat oleellisia kaupunkikeskuksissa/paikalliskeskuksissa? Entä suuralueenne muissa keskuksissa? Miten keskustoista löytyy kauppoja ja viihtyisää kaupunkitilaa jatkossakin? Tapiolan keskuksen palvelujen kattavuus tulee taata, julkiset terveyspalvelut, kaupungin palvelutori ja kirjasto ovat avainkysymyksiä. Kulttuuripalveluita tulee edelleen vahvistaa. Palveluiden saavutettavuus ja vaivaton kevyen liikenteen asiointi tulee turvata. Tapiolan keskuksen viihtyisyyttä ja ympäristön ja sen ylläpidon laatua tulee parantaa. Rakentamisessa ja uudistamisessa tulee edellyttää ulos aukeavia (”kivijalka”)liikkeitä ja terasseja sekä avointa kaupunkitilaa. Suuralueen muihin keskuksiin verrattuna Tapiolan keskuksen profiilissa korostuvat palveluiden monipuolisuus. Tapiolan keskuksen ja Espoon muiden suurten kauppakeskusten liiketilojen mitoitus tulee kuitenkin rajoittaa sellaiseksi, että ne eivät vie edellytyksiä pienempien paikalliskeskusten kehittämiseltä. Muihin keskuksiin tulee turvata riittävät houkuttelevat tilat ja olosuhteet palveluille. Suuralueen muissa keskuksissa (Westend, Haukilahti, Niittykumpu, Urheilupuisto, Pohjois-Tapiola, Otaniemi, Mankkaa, Laajalahti) korostuvat päivittäistavarakaupan palveluiden tarve sekä päiväkoti- ja- koulupalvelut. Nykyisten kirjastopalveluiden jatko tulee turvata ja liittää niihin muuta julkista 7 palvelua. Uusilla kevyemmillä palveluratkaisuilla voidaan kaupungin kirjasto ja asiointipalveluita ja muita julkisia palveluita tarjota kaikilla asuinalueilla. Kaikilla alueilla erityisen tärkeitä ovat lähiluonto, lasten leikkipaikat ja eri ikäisten lähiliikuntapaikat. Virkistysverkosto ja luonnon monimuotoisuus Miten lähiluonto ja toisaalta laajat viheralueet näkyvät suuralueellanne? Tapiolan suuralueella ainoa laaja viheralue on Laajalahden luonnonsuojelualue. Tämän vuoksi suppeampien alueiden (lähimetsät, puistot, ranta-alueet, kalliot) merkitys sekä luonnon monimuotoisuuden että virkistyskäytön kannalta korostuvat. Missä virkistysverkostoa tulisi suuralueellanne kehittää ja miten? 15.2.2023 päivätyn Suur-Tapiolan virkistysaluevision mukaan virkistysalueiden käyttöpaine Suur-Tapiolan alueella on jo nykytilanteessa poikkeuksellisen korkea. Paine kasvaa edelleen väestön lisääntymisen, uusien työpaikkojen ja myös muualta tulevien käyttäjien kautta koko suuralueelle. Tähän tulee vastata panostamalla virkistysverkoston laajentamiseen, sen laadukkaaseen rakentamiseen ja ylläpitoon. Missään tapauksessa nykyisiä luonto- tai virkistysalueita ei saa ottaa muuhun käyttöön. Erityistä huomiota tulee kiinnittää lasten ja perheiden tarvitsemiin lähivirkistysalueisiin (leikkipuistot ym.). Yleiskaavan on mahdollistettava virkistysaluevision mukaisten nykyisten kaupunginosapuistojen ja lähiliikuntapuistojen toiminnan jatkuminen ja uusiksi tai kehitettäväksi merkittyjen toteuttaminen (4 uutta tai kehitettävää kaupunginosapuistoa ja 8 uutta tai kehitettävää lähiliikuntapuistoa). Rantaraitti ja suuralueen ranta-alue kokonaisuutena, Laajalahdesta ja Otsolahdesta Haukilahteen palvelee kaikkia alueen asukkaista ja espoolaisia laajemminkin. Rantaraitti koko matkan rantaa pitkin kulkevana virkistysreittinä tulee saattaa valmiiksi. Ranta-alueen kunnostamiselle, yleisessä käytössä olevan alueen laajentamiselle ja palveluiden lisäämiselle raitin eri osissa, myös muualla kuin Tapiolan suuralueella, tulee luoda edellytykset. Tapiolan ja Otaniemen urheilupuistojen jatkuvalle uudistamiselle tulee tarjota edellytykset. Maauimalan toteuttaminen Tapiolan urheilupuiston yhteyteen virkistysaluevision mukaisesti palvelee erinomaisesti Suur-Tapiolaa laajempaa aluetta. Miten luonnon monimuotoisuus tulisi huomioida suuralueellanne? Luonnon monimuotoisuus (tai luonnon kokonaisheikentymättömyyden varmistaminen) ei salli minkään nyt rakentamattomien alueiden rakentamista ja edellyttää myös toissijaisessa käytössä olevien alueiden ennallistamista, silloin kun se on mahdollista. Kaikki tuleva kasvu pitää suunnata tiivistämällä ja korvausrakentamalla jo rakennetuille alueille tai joutomaalle. 8 Espoossa 3.3.2023 Tapiolan suuralueen asukasyhdistykset Haukilahden Seura – Gäddvikssällskapet ry Laajalahti ry Mankkaa-seura ry Otaniemi-Seura ry Pro Westend ry Tapiolan Kilta ry Tontunmäki-Seura ry
|
13.09.2024 | Yleiskaavaluonnos - Laajalahti ry:n mielipide |
05.04.2024 | Pihapelit-hanke |
13.01.2024 | Perkkaan koulu laajahtelaisten äänestyspaikkana |
26.10.2023 | Liikenneturvallisuus - kaupungin vastaus |
27.05.2023 | Lupauksenvuori on suojeltu |
03.03.2023 | Kannanotto yleiskaavan 2060:n suunnitteluun |
12.11.2022 | Kuntoportaiden hahmottamisongelmasta |
29.05.2022 | TaKe-säästöt - Laajalahti ry:n kannanotto |
15.02.2022 | Vahvialankallion kuntoportaat - Palaute/Vastaukset |
07.11.2021 | Vetoomus Laajalahden kirjaston puolesta |
Siirry arkistoon » |